نشستن بر روی صفحه‌ی ارتعاشی به اندازه‌ی ورزش منظم مفید است

 یک مطالعه‌ی جدید نشان داده است که نشستن، ایستادن یا دراز کشیدن بر روی یک صفحه‌ی ارتعاشی می‌تواند به اندازه‌ی شرکت در برنامه‌های ورزشی منظم مفید باشد. در طی ارتعاش کل بدن، ماهیچه‌ها درهر ثانیه چندین بار منقبض و منسبط می‌شوند.

محققان دانشگاه جورجیا گفتند: فعالیت ارتعاشی بدن از نظر شدت فعالیت کمتر از کوهنوردی، تپه‌نوردی یا دوچرخه سواری است اما می تواند فواید مشابهی با این نوع از فعالیت‌ها برای بدن به ارمغان آورد.

 آزمایش بر روی موشها نشان داد که ارتعاش به آنها کمک می‌کند که سلامت ماهیچه‌ها و استخوانهای خود را حفظ کنند. این آزمایشات بر روی موشهای چاق و دیابتی نیز اثرات مثبت مشابهی را از ارتعاش و ورزش منظم نشان داد.

 رهبر این تحقیق دکتر Lawrence گفت: مطالعه‌ی ما برای اولین بار نشان داد که ارتعاش کل بدن ممکن است به اندازه‌ی انجام ورزش منظم در مقابله با عواقب منفی چاقی و دیابت موثر باشد، با این حال از آنجائیکه مطالعه‌ی ما بروی موشها انجام شده است، این ایده باید بروی انسانها آزمایش شود تا نتایج بدست آمده،  تایید گردد.

 صفحات ارتعاشی و تحریک کننده‌های الکترونیکی عضلات شکم در حال حاضر به طور گسترده‌ای در دسترس هستند اما بحث در مورد میزان اثر بخشی آنها است.

 در این تحقیق موشها بر روی یک تردمیل با شیب اندک به مدت 45 دقیقه راه رفتند یا هر روز به مدت 20 دقیقه بر روی ماشین ارتعاشی، به مدت 3 ماه قرار گرفتند.

درحالیکه هیچ تفاوت معنی داری بین موشهای سالم و جوان در دو گروه مشاهده نشد اما هر دوی این روشها سبب افزایش توده‌ی عضلانی و حساسیت به انسولین در موشهای چاق ژنتیکی، گردید.

 به وزن موشهای چاق هر دو گروه مقدار کمتری نسبت به گروه سوم که هیچ ورزشی نمی‌کردند افزوده شد. نتایج این تحقیق در مجله‌ی Endocrinology منتشر شد.

 دکتر McGee-Lawrence گفت: در حالیکه ارتعاش کامل بدن به طور کامل نقایص توده‌ی استخوانی موشهای چاق را در این مطالعه برطرف نکرد اما سبب افزایش کلی تشکیل استخوان گردید، این نشان می‌دهد که درمانهای دراز مدت می‌تواند برای جلوگیری از پوکی استخوان مفید باشند.

مبنع:

www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/sitting-vibrating-platform-exercise-effective-whole-body-vibration-augusta-mice-a7631371.html